نقش اعراب در گسترش مناطق جنوبی خراسان(منطقه عربخانه در جنوب بیرجند)

این تحقیق مربوط به پایان نامه کارشناسی ارشد آقای فیض‌الله جمالی از دانشگاه فردوسی مشهد که در سال 77 دفاع شده است، در این زمینه بوده و نقش اعراب را در گسترش این منطقه بازگو کرده است.

منطقه عربخانه در جنوب بیرجند، کیلومتر 130 جاده زاهدان و در شمال نهبندان است که از شرق به کشور افغانستان و از غرب به کویر و از شمال به سربیشه و از جنوب به بخش شوسف منتهی می‌شود و امروز از نظر تقسیمات کشوری از مناطق پر جمعیت بخش شوسف شهرستان نهبندان به شمار می‌رود.
بر خلاف نویسندگان فرهنگ جغرافیایی، شمار آبادی‌های آن از مرز چهارصد پارچه آبادی هم می‌گذرد و جمعیت آن نیز با وجود مهاجرت‌های بسیاری که به شهرهایی چون تهران، مشهد، کرمان، بیرجند و... شده، باز هم چشمگیر است. پیشه اصلی مردم آن دیار، دامپروری و کشاورزی است که به جهت نداشتن الگوی درست و خشکسالی‌های پیاپی، سخت مورد تهدید قرار گرفته است. قالی‌بافی و گلیم و پلاس و جاجیم از شمار هنرهای دستی محل بوده و عمده محصولات کشاورزی غلات است و میوه‌های متنوعی چون انار، زردآلو، انگور و...نیز به دست می‌آید.
مقبره‌های متبرک امامزاده سیدعلی و سیدالحسین و شیخ صالح که هر ساله زایران بسیاری دارند، در این منطقه است که از این امامزاده‌ها، کرامات و بزرگواری‌هایی صادر شده که زبانزد اهل محل است.
منطقه عربخانه از حیث منابع زیرزمینی دارای استعدادهای بالقوه و بالفعلی است که متأسفانه از این قابلیتها تنها ‌اندکی شناسایی شده و به بالفعل درآمده؛ از جمله اینها، معدن مس قلعه زری و چندین معدن منیزیم. امیدواریم در آینده نه چندان دور شاهد بالفعل شدن استعدادهای بالقوه باشیم.

بنا بر قول تاریخ نویسان عهد نادر، زمان اولیه مهاجرت قوم عرب بدین دیار، به روزگار نادر شاه می‌رسد، بنا بر ملاحظاتی این قول چندان مستند نمی‌نماید و قابل اعتماد نیست.
1ـ دلیل نخست بر رد قول فوق کهنگی زبان مردم این ناحیه است، چه در دایره واژگانی آنان واژه‌های بسیار کهنه‌ای یافت می‌شود که امروزه در قاموس زبان خوزستانی‌ها کاربرد ندارد و حتی در نزد اعراب دیگر نیز این سری واژه‌ها تنها در فرهنگ‌ها قابل رؤیت است و همچنین این واژه‌ها از لغات پر کاربرد نهج‌البلاغه و شاعران جنوب عراق چون دعبل خراعی است. از ذکر فهرست و سیاهه‌ای از این لغات فعلا می‌گذریم و آنها را به مقاله‌ای تخصصی که در این زمینهاچاپ،خواهدشد،وا‌می‌گذاریم.
2ـ وقوع قلاع بسیار قدیمی که قدمت تاریخی آنها به بیش از چند صد سال پیش از نادرشاه می‌رسد، درستی سخن گفته،شده،راموردشک،قرارمی‌دهد.
3ـ عدم خویشاوندی و شباهت چشمگیر بین گویش‌های زبانی این دیار با اعراب خوزستان.
4ـ چون در تاریخ مواردی سراغ داریم که هرگاه مردمی از ناحیه‌های به ناحیه دیگر هجرت کرده‌اند، نام آن محل‌ها را نیز با خود برده و در محل جدید گذاشته‌اند، از جمله زردشتیان ایران که به هندوستان رفته‌اند، چنین کرده‌اند، وجود نام‌های مکانی چون عاقول و بورغان که تداعی‌گر مکان‌هایی چون دیر عاقول بصره و بورغان شمال کویت است، می‌تواند دلیلی بر خاستگاه اولیه این قوم باشد.

5ـ تاریخدانان بزرگی چون دکتر شهیدی و دیگران بر این باورند که اعراب این ناحیه، جزو طوایف اولیه اعرابی هستند که همراه فاتحان و غازیان اسلام برای سرکوبی شورش‌ها، بومیان به خراسان بزرگ و سیستان مهاجرت کردند که بیشتر این طوایف، هویت خویش را از دست داده‌اند و مستحیل شدند، اما اعراب به خاطر قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص، قادر به حفظ زبان اصلی خویش به صورت شکسته و بسته شدند.
6ـ تاریخ شفاهی مردم نیز بیانگر قدمت تاریخی بیش از دوره نادر برای مردم این ناحیه است.
به دلیل همجواری ایران با سرزمین‌های عرب‌نشین از زمان‌های قدیم، روابط گوناگونی میان اعراب و کشور ما برقرار بود و گروه‌هایی از مردم عرب برای اسکان و زندگی به ویژه در شرایط نامساعد طبیعی و سیاسی به سوی ایران می‌آمدند. تا پیش از ظهور اسلام، اعراب مهاجر کمتر به داخل ایران می‌آمدند و عمده در نواحی که در نفوذ و سیطره حکومت‌های،ایرانی،بود،مستقرمی‌شدند.
«حیره» و سرزمین‌های مجاور آن ـ سرزمین کنونی «عراق» ـ از مراکز عرب نشینی بود که بیشتر سکنه آن را اعرابی تشکیل می‌دادند که پس از فروپاشی حکومت‌های ناحیه جنوبی (جزیرة‌العرب) به آنجا مهاجرت کردند و بعدها نیز افرادی از دیگر نقاط جزیره‌العرب به جمع مهاجران پیشین پیوستند. زمانی که حکومت ساسانیان در قرن سوم میلادی در ایران به حکومت رسیدند، این ناحیه که در حاکمیت «آل لخم» یا «لخمیان» بود، تحت نفوذ این دولت قرار گرفت و دولت حیره به حفظ منافع ایران در ناحیه همت گماشت، به گونه‌ای که نه تنها به مانند سدی محکم از هجوم و ورود قبایل مهاجم عرب به ایران جلوگیری می‌کرد، بلکه در جنگ‌های ایران و روم، به عنوان متحد ایران در نبردها شرکت می‌کرد. آنان همچنین آداب و رسوم و تمدن ایران را به عربستان منتقل می‌کردند.
با ظهور اسلام، گسترش آن و فتح کشورهای غیر اسلامی توسط اعراب مسلمان در قرن اول هجری، زمینه مناسب برای مهاجرت گسترده اعراب و استقرار آنها در نقاط گوناگون ایران فراهم شد. کشور ایران در آن زمان از شرق به رودسندوازغرب،به،رودفرات،محدودمی‌شد.
سرزمین گسترده ایران به یکباره در سیطره اعراب درنیامد. تسلط مسلمانان بر ایران تدریجی، اما با موفقیت صورت گرفت. نخستین ناحیه مورد توجه اعراب، عراق بود و آنان در سال دوازدهم هجری با نیروی کوچک و سپس با صلح شهر حیره را فتح کردند. با فتح این شهر، کلید تصرف «بین النهرین» به دست مسلمانان عرب افتاد. پس از حیره، شهرهای دیگر ناحیه مانند «انبار‌»، «‌ابله‌» و «‌عین التمّر‌» یکی پس از دیگری و در مدت کوتاهی تسخیر شدند. از آن پس تا هنگام جنگ قادسیه، نبردهای متعددی میان ایرانیان و اعراب رخ داد که گاه ایرانیان و زمانی مسلمانان پیروز می‌شدندوبرمتصرفات،خودمی‌افزودند.
مهاجرت اعراب از صدر اسلام تا زمان حاضر ادامه یافته و بدیهی است که در بسیاری از نقاط ایران، اعراب مهاجر به تدریج و به مرور زمان در جمعیت‌های محلی مستحیل شده و بسیاری از آنان از ویژگی‌های فرهنگی خود دور شده و فرهنگ و زبان مردم ایران را آموختند، به گونه‌ای که امروزه در برخی نقاط کشور تمیز و تشخیص اعراب از دیگر سکنه اگر غیر ممکن نباشد، کاری بس دشوار است، اما در برخی نواحی که اعراب مهاجر تشکیل گروه‌های جمعیتی بزرگی را داده بودند، مانند سواحل خلیج فارس و جنوب خراسان، به دلیل حفظ و حراست از برخی ویژگی‌های فرهنگی خود، عرب بودن آنها مشخص و آشکار است.

«‌سایکس‌» که از سال 1892 تا 1918 میلادی به ایران سفر کرده است در سفرنامه خود می‌نویسد:
«در شهر بیرجند و توابع و میان ایلات و عشایر اطراف جماعت کثیری به زبان عربی تکلم می‌کنند، امیر و خانواده او نیز زبان عربی،رابه،دیگرالسنه،ترجیحمی‌دهند.»
هم‌اکنون نیز علاوه بر خوزستان که بیشتر مردم آن عرب بوده و به زبان عربی تکلم می‌کنند، در برخی نقاط دیگر از جمله جنوب خراسان، هنوز تعدادی از اعراب ـ هرچند شمار آنان‌ اندک است ـ به زبان عربی سخن می‌گویند.»
ساختارقومی
‏استان خراسان، سکونتگاه بسیاری از اقوام ایران است. «در محدوده سیاسی مذکور کردها» ترک‌ها، عرب‌ها، بلوچ‌ها و... در گروه‌های چند صد نفری و یا چند ده هزار نفری گذران زندگی می‌کنند. پراکندگی و تنوع اقوام در شمال استان بیشتر است. «در تاریخ گروه‌های قومی از خارج و یا داخل ایران به دلخواه یا به اجبار به این ناحیه مهاجرت کرده‌اند و اکنون در مساحت 40 ‏هزار کیلومتری آن با آرامش در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند؛ فارس‌ها، ترک‌ها، بلوچ‌ها،عرب‌ها. هزاره‌ای‌ها و لرها اقوامی هستند که یا به صورت منفرد و یا همراه با یکدیگر در آبادیها و نقاط ‏شهری در شمال خراسان مستقر شده‌اند.
‏در جنوب استان خراسان با آن که نسبت به شمال استان از وسعت بیشتری برخوردار است، گروه‌های قومی کمتری سکونت دارند که این امر از یک سو با ویژگی‌های طبیعی ناحیه و از سوی دیگر، شرایط اجتماعی و سیاسی آن در سالیان گذشته، در ارتباطاست. هم‌اکنون علاوه بر فارس‌ها که سکنه بومی محل هستند، عرب‌ها، بلوچ‌ها، تاجیک‌ها و افغان‌ها در ناحیه زندگی می‌کنندکه،بیشترآنهادرطول،نوارمرزی،ایران،باافغانستان،مستقرشده‌اند.
عرب‌ها مهمترین گروه قومی جنوب خراسان عربها هستند که سابقه سکونت آنها در ناحیه به صدر اسلام بازمی‌گردد. هرچند گفته می‌شود در دوران حکومت نادر نیز گروهی از عربها به ناحیه کوچانیده شده‌اند. عربها در ناحیه از قدرت و تمکن ویژه‌ای برخوردار بودندکه تا دهه‌های اخیر نیز ادامه داشت. توضیح بیشتر درباره این گروه در صفحات آینده که تحقیقی است بسیار جامع در ارتباط با سیر ورود اعراب به این منطقه و همچنین اطلاعات بسیاری از همه روستاهایعربخانهخواهیم داشت.

نظرات کاربران:

ضمن تشکر از تابناک به جهت تلاش برای روشنگرایی و حفظ ریشه های وحدت میان اقوام ایرانی و با تشکر از توضیحات آقای جمالی، یکی از نکات قابل توجه در حفظ زبان و فرهنگ منطقه عربخانه بیرجند ،تلاش مردم آن منطقه برای جلوگیری از اختلاط نژادی با افراد خارج از قوم می باشد و تاکید بر حفظ نژاد و جلوگیری از اختلاط نژادی کماکان به عنوان یک اصل میان اهالی بومی عربخانه ساکن در شهرهای تهران، مشهد و قوچان و دیگر شهرهای خراسان همچنان به چشم می خورد. در میان اهالی منطقه عربخانه آموزش هفت نسل(پشت) افراد به فرزندان از وظایف پدر خانواده محسوب می شد هم اکنون نیز برخی نام جوانان عرب منطقه عربخانه، اگرچه شاید هرگز به منطقه سفری نکرده باشند بصورت سه یا چهار اسمی شامل نام نام پدر و نام جد و جد پدری ذکر می شود. موضوع نقالی پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها در شب نشینی ها معمولا ازدواج فلانی با فردی خارج از قبله یا عشیره وشناسایی،فرزندان،ونوادگان،این،ازدواج،بوده،وهست .
شاید یکی از دلایل حفظ یکپارچگی نسل در میان اهالی منطقه عربخانه ، تلاش برای حفظ سیادت اهالی منطقه یا اتصال،به
،
نیایی،باشهرتی،خاص،باشد.
متاسفانه وجود برخی حساسیتها و تلاش اهالی محل برای مکالمه با زبانی که برای دیگران نامفهوم باشد باعث شده است تا برخی افعال موجود در زبان فارسی ، اردو و بعضا انگلیسی در گویش اهالی منطقه صرف شود . این امر باعث شده بود تا علیرغم درک مکالمات زبان عربی، تکلم اهالی محل برای دیگر اعراب خارج از منطقه نامفهوم باشد. یکی از مسائلی که در این رابطه می توان مد نظر قرار داد موضوع مهاجرت برخی تجار قدیمی استان فارس به جنوب و شرق آفریقا بویژه مناطق مسلمان نشین زنگبار و تانگانیگا است که باعث ترویج و نشر اسلام در آفریقا بوده است . بازخورد این مهاجرت ها ورود برخی نژادهای افریقایی به کشورهای حاشیه خلیج فارس ،برخی مناطق خوزستان و مناطق شرقی کشورمان می باشد. در رابطه با این موضوع می توان به برخی ویژگیهای فرهنگی و نژادی بعضی،مناطق،عربخانه،نیزاشاره،نمود.
از دیگر موارد خاص قابل ذکر در رابطه با منطقه عربخانه این است که علیرغم عدم وجود هیچگونه سابقه ای میان اعراب منطقه عربخانه و اعراب بومی شیراز، طرز گویش و برخی کلمات مشترک حاکی از سوابق تاریخی مشترک این،اقوام به یکدیگرمیباشد.میان این دوقومی که هرگز
به نظر می رسد برخی ساکنین منطقه عربخانه نظیر کندر و بورغان(بورگان) به شباهت به نمنطقه عربخانه در برخی ه کشورهای حاشیه دست شما درد نکنه که به فکر این منطقه هستید. کاش عزیزان به فکر آبادانی قبل از خالی از سکنه

  
نویسنده : lafteh ahwazi ; ساعت ۱:٢٩ ‎ب.ظ روز ٢۸ شهریور ۱۳۸٧
تگ ها :